Ποιος τύπος yoga είναι κατάλληλος για μένα; (Part I)

Κι όμως, κάθε τύπος ανθρώπου έχει τη δική του yoga

Το ΠΟΛΥ καλό χαρακτηριστικό της yoga είναι πως μπορούν όλοι να την εξασκήσουν. Δεν έχει σημασία το φύλο, η ηλικία, ούτε καν η φυσική κατάστασή μας – πολλοί που κάνουν yoga έχουν, μάλιστα, «κακές» σχέσεις με το γυμναστήριο! Σίγουρα ενισχύει την ευλυγισία και την τόνωση του σώματος, αλλά κύρια φιλοσοφία της yoga είναι η επίτευξη της εσωτερικής μας ισορροπίας, η οποία εν συνεχεία εξωτερικεύεται στο σώμα. Γι’ αυτό, άλλωστε κι η βάση της όλης φιλοσοφίας είναι η αναπνοή (τα λεγόμενα pranayamas) κι η πειθαρχία στην οποία στηρίζεται η yoga μας διδάσκει την καλύτερη διαχείριση της αναπνοής μας.

Όπως κάθε είδος γυμναστικής, έτσι κι η yoga έχει μία σειρά διακλαδώσεων, καθώς κάθε τύπος yoga έχει τις δικές του στάσεις και τους δικούς του ρυθμούς. Κοινό όλων των μεθόδων, όμως, είναι η σωματική κι η πνευματική αυτοβελτίωση – δύο πράγματα απόλυτα αλληλένδετα μεταξύ τους για τη φιλοσοφία της yoga.

Οπότε… ποια yoga πρέπει να διαλέξουμε για κάθε ανάγκη;

01 Yin Yoga για τη σωστή στάση της πλάτης και την καλή αρθρική λειτουργία.
Συνδυάζοντας στοιχεία από την «κλασσική» yoga και την κινεζική ταοϊστική φιλοσοφία (η οποία βασίζεται στην πεποίθηση πως στο σώμα υπάρχουν ενεργειακά κανάλια), η Yin Yoga στοχεύει στην αποσυμφόρηση της «μπλοκαρισμένης» ενέργειας. Οι διατάσεις σε ξαπλωμένη θέση για πέντε λεπτά βοηθούν στην αποβολή της έντασης σε πλάτη, λαιμό και ισχία. Με στόχο να παύσει η επιφανειακή μυϊκή δραστηριότητα (που ως συνέπειά της ταλαιπωρούμαστε από πόνους στις αρθρώσεις) με χρήση οργάνων όπως ιμάντες, η Yin Yoga εστιάζει στους μύες και τους συνδετικούς ιστούς στις αρθρώσεις, σε αντίθεση με άλλους τύπους yoga που εστιάζουν μόνο στους μύες. Οι συνδετικοί ιστοί είναι που χρειάζονται ευελιξία, γι’ αυτό και στη Yin Yoga οι στάσεις διατηρούνται για τρία έως πέντε λεπτά. Οι διατάσεις σε κάθε άσκηση αποφορτίζουν την ένταση στις αρθρώσεις, η οποία ευθύνεται και για το σύνηθες αίσθημα πόνου. Πρόκειται, στην ουσία, για μία θεραπευτική τεχνική yoga που εστιάζει στην ευλυγισία του σώματος.

02 Vinyasa Yoga για τόνωση του σώματος.
Αν και θεωρείται επέκταση της Ashtanga Yoga, h Vinyasa δεν έχει συγκεκριμένη ροή στάσεων, αλλά αυτές ποικίλουν. Κάθε συνεδρία βασίζεται στην αναπνοή και τις κινήσεις κατά την αναπνοή, δηλαδή τις vianasas. Οι στάσεις δεν πραγματοποιούνται τυχαία, αλλά η μία συμπληρώνει την άλλη, ώστε να υπάρχει μία γενικότερη αρμονία στο σώμα. Σε κάθε στάση χαρακτηριστικός είναι ο χαιρετισμός προς τον Ήλιο, ώστε οι μύες να διατηρούνται ζεστοί. Οι συνεδρίες της Vinyasa συχνά συνοδεύονται από μουσική, ωστόσο βασικό είναι να αναγνωρίζουμε και να ακούμε το ρυθμό της αναπνοής μας (αν είναι λαχανιασμένη ή ήρεμη, για παράδειγμα) ώστε να έρχεται η ισορροπία του σώματος. Μαθαίνουμε να προσαρμόζουμε την αναπνοή μας στις αλλαγές της στάσης του σώματος. Στόχος της Vinyasa είναι ο συνδυασμός στάσεων με το ρυθμό της αναπνοής μας. Αυτή η μορφή διαλογισμού καλλιεργεί την αντοχή και «καθαρίζει» το σώμα μέσω της έντονης θερμότητας που εκπέμπεται από αυτό.

03 Lyengar για αντοχή.
H Lyengar είναι από τις πιο γνωστές μεθόδους λόγω της πειθαρχίας που τη χαρακτηρίζει. Το σώμα θεωρείται ναός και οι στάσεις (asanas) που παίρνει το σώμα προσευχές. Η τεχνική σταδιακά εξερευνά μέσω των στάσεων το σώμα αλλά και τον εσωτερικό μας κόσμο. Κατά τη συνεδρία, ο καθηγητής κάνει μία επίδειξη προς τους μαθητές. Στη συνέχεια στόχος είναι μέσα από την καθοδήγηση και την προσαρμογή να επιτευχθεί η πλήρης ισορροπία νου και σώματος. Από εκεί κι ύστερα, μπορεί κανείς να διατηρήσει κάθε στάση της Lyengar μέχρι (κυριολεκτικά) να ιδρώσει! Κι αυτό γιατί έτσι διεγείρεται η κυκλοφορία του αίματος σε όλο το σώμα.

Μείνετε συντονισμένοι, γιατί ακολουθεί το δεύτερο μέρος…!

Κείμενο: Αντιγόνη Αδαμοπούλου



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

READ ALSO