Ακμή: Όλα όσα θέλεις να γνωρίζεις & πώς θα την αντιμετωπίσεις

Τα ξεσπάσματα ακμής μπορούν να εμφανιστούν σε οποιοδήποτε σημείο της επιδερμίδας όπως στο πρόσωπο, στον λαιμό, στους ώμους, στο στήθος και στην πλάτη. Εάν έχεις ακμή, όπως εγώ, να ξέρεις ότι είναι μια κοινή πάθηση και θεραπεύσιμη. Ανακάλυψε παρακάτω όλα όσα θέλεις να γνωρίζεις για την ακμή, ποια συστατικά είναι σύμμαχοί σου και πως θα την αντιμετωπίσεις όταν ανεβαίνει η θερμοκρασία.

Kalos Skincare, Pexels

Οι τύποι της ακμής

Η ακμή, είναι πάθηση του δέρματος που προκαλεί την δημιουργία σπυριών όταν “μπλοκάρουν” οι πόροι από τα νεκρά κύτταρα του δέρματος. Μάλιστα μπορεί να είναι επώδυνη ή ακόμη και να προκαλέσει ουλές. Εάν δεν το γνωρίζεις ήδη, υπάρχουν διάφορα είδη ακμής. Τα πιο κοινά είναι τα λευκά μικρά σπυράκια και τα μαύρα στίγματα. Υπάρχουν όμως και άλλα είδη που μπορεί να προκαλέσουν ουλές και αυτά είναι:

  • Bλατίδες: Μικρά, κόκκινα εξογκώματα που προκαλούνται από μολυσμένα τριχοθυλάκια
  • Φλυκώματα: Κόκκινα σπυράκια με πύον στο εσωτερικό τους, τα
  • Οζίδια: Συμπαγή εξογκώματα που αναπτύσσονται κάτω από το δέρμα και είναι συχνά επώδυνα
  • Kύστες: Mεγάλα υποδερμικά εξογκώματα που περιέχουν πύον και είναι τα πιο επώδυνα και σοβαρά.
Nana, Pexels

Έτσι πυροδοτείται η ακμή

Κάθε πόρος του δέρματος ανοίγει ένα ωοθυλάκιο το οποίο αποτελείται από μια τρίχα και έναν σμηγματογόνο αδένα. Ο αδένας απελευθερώνει έλαιο (σμήγμα) που βοηθάει στο να διατηρεί το δέρμα σου τα φυσικά του έλαια και την απαλότητα του. Όταν όμως αυτή η διαδικασία δεν γίνεται ομαλά, και τα ωοθυλάκια παράγουν περισσότερο σμήγμα, τα νεκρά κύτταρα του δέρματος ή και τα βακτήρια συσσωρεύονται στους πόρους οδηγεί σε σπυράκια και κατά επέκταση στην ακμή. Γιατί όμως κάποιοι από εμάς βγάζουμε σπυράκια και άλλοι όχι, είναι κάτι που οι ειδικοί δεν έχουν ξεκαθαρίσει. Ορισμένοι παράγοντες όμως είναι το κάπνισμα, ο κακός ύπνος, το άγχος, καλλυντικά προϊόντα ακατάλληλα για την επιδερμίδα σου, ορμονικές αλλαγές και ενδοκρινικές παθήσεις όπως σύνδρομο πολυκυστικων ωοθηκών.

Συστατικά-σύμμαχοι ενάντια στην ακμή

Για να αντιμετωπίσεις τις ατέλειες που αφήνει στο πέρασμά της η ακμή, βοηθούν σημαντικά συστατικά όπως ψευδάργυρος, bakuchiol, σαλικυλικό οξύ, έλαιο από τεϊόδεντρο αλλά και αζελαϊκό οξύ. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με έρευνες, το συστατικό που δίνει τη λύση στο πρόβλημα εξ αρχής είναι το υπεροξείδιο του βενζοϋλίου. Ένα ισχυρό συστατικό που εμφανίζεται στον Κατάλογο Απαραίτητων Φαρμάκων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Αποτελεί μια δημοφιλή θεραπεία για την ακμή όπως επίσης και για τον αποχρωματισμό. Οι αντισηπτικές ιδιότητες του υπεροξειδίου μειώνουν τα βακτήρια στην επιφάνεια του δέρματος, όπως επίσης και στη μείωση των λευκών και μαύρων στιγμάτων. Επιπλέον, είναι ένα συστατικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια το συνδυαστικά με σαλικυλικό οξύ αυξάνοντας τη δραστικότητα.

Nataliya Melnychuk, Unspalsh

Έξι τρόποι να αντιμετωπίσεις την ακμή το καλοκαίρι

Επίσκεψη στον δερματολόγο. Αυτό είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνεις. Ένας ειδικός, θα διαγνώσει το είδος της ακμής και θα σου προτείνει ό,τι χρειάζεται η επιδερμίδα σου. Εκτός από τα κοινά συστατικά που θα βρεις στα φαρμακευτικά σκευάσματα όπως αυτά που προαναφέραμε, μπορείς να ακολουθήσεις και ένα ειδικό πρόγραμμα περιποίησης της επιδερμίδας τώρα το καλοκαίρι.
Καθαρισμός. Χρησιμοποίησε ένα αφρίζον καθαριστικό.  Οι δερματολόγοι συστήνουν το πλύσιμο σώματος και προσώπου 1-2 φορές τη μέρα ειδικά μετά από εργασία σε εξωτερικό χώρο ή γυμναστική. Επίσης αν είσαι από τις γυναίκες που υπερβάλλουν με τη απολέπιση, άλλαξε αυτή τη συνήθεια. Μία ή μάξιμουμ δύο φορές την εβδομάδα είναι το ιδανικό.
Απόφυγε παχύρρευστες υφές προϊόντων. Για να κρατήσεις μακριά την ακμή το καλοκαίρι, επίλεξε μη λιπαρές υφές προϊόντων. Έτσι, δε θα μπλοκάρουν επιπλέον οι σμηγματογόνοι αδένες. Οι λεπτόρρευστες, μη φαγεσωρογόνες συνθέσεις είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεσαι.
Καλή διάθεση, λιγότερο στρες. Η ακμή συνήθως βελτιώνεται λόγω της καλής διάθεσης και της έλλειψης στρες κατά τη διάρκεια των διακοπών. Ο ήλιος και το θαλασσινό νερό, βοηθούν τις περισσότερες φορές την ακμή, αλλά η έκθεση στον ήλιο πρέπει να γίνεται με μέτρο.
Αντηλιακό. Η χρήση του αντιηλιακού είναι απαραίτητη πάντα. Ειδικά αν πρόσφατα ολοκλήρωσες αγωγή με ρετινοειδή, αλλά και αν χρησιμοποιείς τοπική θεραπεία που μπορεί να κάνει το δέρμα φωτοευαίσθητο. Επίσης αν χρησιμοποιείς αντισυλληπτικά για τη θεραπεία της ακμής, πρέπει να βάζει συστηματικά αντιηλιακό στο πρόσωπο για να αποφύγεις τον κίνδυνο μελάσματος.
Μην “σπάς” τα σπυράκια: Μπορεί να έχεις δει άπειρα βίντεο στο youtube. Μπορεί να σε ενοχλεί η παρουσία τους και να θέλεις να τα εξαφανίσεις. Το σίγουρο είναι πως θα πρέπει να το αποφεύγεις. Κι αυτό γιατί προκαλούν μεγαλύτερη φλεγμονή και επιστρέφουν δριμύτερα ενώ είναι πιθανό να μείνει και σημάδι.
Ισορροπημένη διατροφή. Δεν είναι λίγες οι φορές που έχεις  πιάσει τον εαυτό σου να αυξάνει την πρόσληψη ζαχαρούχων και αλκοολούχων ποτών αλλά και ανθυγιεινών σνακ κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Τα τρόφιμα με ζάχαρη ή με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη προκαλούν αύξηση των επιπέδων ινσουλίνης, η οποία με τη σειρά της αυξάνει την παραγωγή σμήγματος.

Κεντρική φωτογραφία, Αnja Winkelmann.

Kείμενο της Spa Manager Μαρίας Χούντα.

@maria_chouda

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here