Dior Medallion Chair: Η εξέλιξη του interior design

Dior Medallion Chair

Η μαγεία του οίκου Dior δεν είναι μόνο τα σχέδια μόδας! Στη θρυλική Dior boutique της Avenue Montagne δεσπόζει μια εμβληματική καρέκλα, η Medallion Chair. Μια καρέκλα-θρύλος που τώρα επανασχεδιάζεται από 17 διεθνώς καταξιωμένους δημιουργούς. Οι ιδιότυπες νέες ερμηνείες της Medallion Chair έκαναν πρεμιέρα τον Σεπτέμβριο στην ομώνυμη εικαστική εγκατάσταση που αποτέλεσε κορυφαίο highlight του Salone del Mobile του Μιλάνου. Τον Δεκέμβριο τα έργα τέχνης διέσχισαν τον Ατλαντικό και έκλεψαν τις εντυπώσεις πρωταγωνιστώντας στη διοργάνωση Design Miami / Art Basel Miami Beach.

Η ιστορία της Medallion chair

Αν αναρωτηθήκατε ποτέ για το πολύπλευρο οβάλ σχήμα των θρυλικών αρωμάτων του οίκου Diorama και Diorissimo δεν είναι μόνο μία στιλιστική επιλογή! Είναι και μέρος της εμβληματικής καρέκλας Medallion. Η οβάλ πλάτη της καρέκλας, μιμείται το σχήμα του μενταγιόν του Λουδοβίκου XVI στην οποία οφείλει το όνομά της. Τα αρχικά CD παραπέμπουν στο όνομα του Dior αλλά και στο μότο “Cannage et toile de jouy” που λάτρευε ο ίδιος. Ο Christian Dior επέλεξε την Medallion Chair ως σύμβολο του fashion house από το 1946, έτος ίδρυσης της επωνυμίας του.

Ο Dior, ήθελε οι καλεσμένοι του να κάθονται σε κάτι «cool, απλό και πάνω από όλα κλασικό που να εκπέμπει παριζιάνικη αύρα» décor, παρόμοιο με αυτό που ανακαλούσε από τις μνήμες του. Θηλυκή και αισθησιακή, η καρέκλα Medallion, έχει πάρει κατά καιρούς διάφορα πρόσωπα, σε μαύρο και χρυσό ή ροζ και γκρι. Oι δεκαεπτά σχεδιαστές, αρχιτέκτονες και εικαστικοί που ανέλαβαν να ερμήνευσαν εκ νέου τις εμβληματικές γραμμές της Medallion chair επαναπροσδιορίζουν εκ νέου τα όρια μεταξύ design και μόδας.

Η έκθεση Dior Medallion Chair έκανε πρεμιέρα στα πλαίσια του Salone Del Mobile.

Η ολιστική προσέγγιση ενός έργου τέχνης

Μιμούμενοι τον Dior, πολλοί καλλιτέχνες μεταμόρφωσαν χρηστικά καθημερινά αντικείμενα σε έργα τέχνης. Τα κεραμικά του Πικάσο, ο καναπές του Νταλί, τα γλυπτά τραπέζια του Μποτέρο, τα ρολόγια χειρός του Μεντίνι, οι τσαγέρες του Σότσας, ο στίφτης του Φιλίπ Σταρκ είναι έργα τέχνης που αντανακλούν τον μοντέρνο τρόπο σκέψης. Η ολιστική διάσταση της τέχνης αποδεικνύει ότι ένα καθημερινό αντικείμενο έχει τη δυνατότητα να μεταμορφωθεί σε έργο τέχνης ή και το αντίστροφο.

Άλλωστε αν ζούσε ο Christian Dior σκοπός του θα ήταν να μετατρέψει το σύνηθες σε σύγχρονο βίωμα. Ήδη στα 42 του χρόνια, o Dior καθιέρωσε με τα σχέδιά του τον τρόπο, με τον οποίο οι γυναίκες συνδιαλέγονται με τη θηλυκότητά τους.

Μια σύγχρονη πλουραλιστική συνεργασία

Η μετατροπή της Medallion Chair σε διαχρονικό design study case ήταν αναμφισβήτητα ένα από τα σημαντικότερα σχεδιαστικά projects της χρονιάς. Για τις ανάγκες της έκθεσης Dior Medallion Chair που είδε για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας στο Supersalone του Salone del Mobile, οι σχεδιαστές δημιούργησαν πρωτότυπα κομμάτια που άλλοτε αποτυπώνουν ρεαλιστικές ερμηνείες της καρέκλας Medallion, κι άλλοτε απεικονίζουν σχεδιαστικές εκρήξεις με πλεγμένα πόδια και ανατιναγμένες πλάτες. Φιλτράροντας την κληρονομιά της καρέκλας μέσα από τις αλληλένδετες προσωπικές και επαγγελματικές εμπειρίες, οι 17 καλλιτέχνες που έλαβαν μέρος στο project, επιδεικνύουν μια αστείρευτη δημιουργικότητα. Ηχηρά ονόματα της βιομηχανίας του design, από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, όπως η India Mahdavi, ο Ma Yansong, o Atang Tshikare, o Sam Baron, o Pierre Charpin, το Demore Studio και το Studio Nendo βρήκαν πρόσφορο έδαφος για να εκφράσουν τις καλλιτεχνικές και πολιτιστικές τους ευαισθησίες.

ATANG TSHIKARE

Atang Tshikare: Πέρασμα από το σκοτάδι στο φως

O Atang Tshikare είναι ο δημιουργός της καρέκλας Dinaledi, που διακοσμείται με χειροποίητες χάντρες. Μια ομάδα γυναικών από τον λαό Xhosa στο Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής μέσα σε έξι μήνες κατασκεύασε το κάθισμα και την πλάτη από χοντρό βέγκαν μαύρο δέρμα με ανάγλυφα ουράνια σχέδια, τα οποία επιλέχθηκαν ως αστέρια συμβολικά τόσο για τον ιδρυτή του οίκου, Christian Dior, όσο και για τον ίδιο τον Tshikare.

“Δημιούργησα δύο διαφορετικά μοτίβα”, είπε ο Tshikare στο περιοδικό Dezeen. “Στην πλάτη της καρέκλας απεικονίζεται το βόρειο ημισφαίριο, ενώ το άλλο είναι το νότιο. Είναι και τα δύο ουράνια μοτίβα που είναι ορατά στις αρχές της άνοιξης. Τα αστέρια στην καρέκλα κατασκευάστηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι ορατά από άτομα με προβλήματα όρασης. Έτσι, γεφυρώνεται το οπτικό χάσμα βοηθώντας τους ανθρώπους να αισθανθούν πραγματικά τα αστέρια.”

INDIA MAHDAVI, photo Marion Berrin.

India Mahdavi: Η ατομικότητα μέσα από το σύνολο

Η Γαλλίδα αρχιτέκτονας India Mahdavi μελέτησε τοπικές τεχνικές χειροτεχνίας για τις πέντε καρέκλες της συμμετοχής της στο project Dior Medallion Chair. Κάθε καρέκλα κατασκευάστηκε χρησιμοποιώντας τεχνικές χειροτεχνίας από το Κασμίρ και όλες μαζί “αποτελούν μια ενωμένη φυλή παρά την ατομικότητά τους”. Τα διαφορετικά μοτίβα στο κάθισμα, στο πίσω κάθισμα και την πλάτη δίνουν ξεχωριστό στιλ σε κάθε καρέκλα της δημιουργού. Χαλαρά διάσπαρτα πουά, αισθησιακές χρωματικές εκρήξεις, ζιγκ ζαγκ παραισθήσεις. Το λευκό πλαίσιο από ξύλο οξιάς παρέχει μια καθαρή επιφάνεια για το παραπλανητικό και απολαυστικό σχεδιαστικό ποτ πουρί της Mahdavi. “Μέσα από αυτή τη λεπτή σύγκρουση πολυχρωμίας και πολυγλωσσίας, προβάλλεται το έμβλημα ενός ιδιαίτερου κλασικιστικού συνδυασμού”, τονίζει ο οίκος Dior.

NENDO, photo YUTO KUDO.

Nendo: Μία νεωτεριστική εκδοχή

Το Ιαπωνικό Studio Nendo συγχώνευσε κομψά τη νεωτερικότητα με την παράδοση. Η δική του εκδοχή της Medallion Chair, αντλεί έμπνευση από την αλληλεπίδραση αφαίρεσης και διαφάνειας. Η εμβληματική καρέκλα μετατρέπεται σε ένα ονειρικό διάφανο κέλυφος αποτελούμενο από σιλουέτες και συναίσθημα. Είναι το Chaise Medallion 3.0 του Studio Nendo. Η πλάτη, το κάθισμα και τα πόδια της καρέκλας είναι ένα ενιαίο κομμάτι. Σκαλισμένο από ένα λεπτό φύλλο σκληρυμένου γυαλιού και καμπυλωμένο σε ημικύκλιο, το έργο μοιάζει φαινομενικά κρεμασμένα στο χρόνο. Αγαπημένες αποχρώσεις του εμβληματικού couturier, λευκό, γκρι και απαλό ροζ, παραπέμπουν στην αρχική έκδοση της καρέκλας. Συνδυασμένες με το εμβληματικό οβάλ σχήμα, δημιουργούν μία ανατρεπτική εκδοχή της κλασικής Medallion Chair.

MA YANSONG, photo KEN NGAN.

Ma Yansong: Ένα τρισδιάστατο γλυπτό

Ιδρυτής του αρχιτεκτονικού studio MAD, ο Ma Yansong δημιούργησε δύο τρισδιάστατες καρέκλες. Πρόκειται για τις Meteor και στόχος τους είναι να μεταφέρουν το σχήμα της Medallion Chair στο μέλλον. Χυτευμένες σε τρισδιάστατη εκτυπωμένη πολυουρεθάνη σε μαύρο και άσπρο, οι καρέκλες συγχωνεύουν “φύση και δομή για να δημιουργήσουν μία συναισθηματική σύνδεση”. Ενσωματώνουν καινοτομία, επιστημονική φαντασία και πνευματική προσέγγιση, τρία εμβληματικά χαρακτηριστικά του αρχιτεκτονικού του έργου του Yansong. Μπροστά από την εποχή της, η συμμετοχή του δημιουργού, εξερευνά φιλοσοφικά τον χρόνο και τον χώρο, ενσωματώνοντας μια ευφυή συμβίωση ιστορικής παράδοσης και του μέλλοντος.

SAM BARON, photo MARION BERRIN.

Sam Baron: Indoor και outdoor εκδοχή

Ο Γάλλος Sam Baron πρότεινε μια επανάληψη της οβάλ σιλουέτας της καρέκλας σε indoor και outdoor εκδοχή, μία κούνια και μία κουνιστή διπλή πολυθρόνα. Αυτή η εκδοχή εκπέμπει νεωτερισμό ενσωματώνοντας πολιτισμό, ιστορίας και ευχάριστη φιλοσοφία.

DIMORE STUDIO, photo VALENTIN HENNEQUIN.

Dimore Studio: Σύνθεση αρχιτεκτονικής και διακόσμησης

Το Dimore Studio βρισκόμενο στο σταυροδρόμι της τέχνης, της μόδας, του κινηματογράφου και των ταξιδιών συνυφαίνει την αρχιτεκτονική με το design. Oι Britt Moran και Emiliano Salci με μια βιρτουόζικη και αναπάντεχη μίξη υλικών, περιόδων και χρωμάτων δημιουργούν ένα ακόμη πρωτοποριακό project. Με σεβασμό στη διαχρονικότητα και το γαλλικό πνεύμα επέλεξαν να αποσυνθέσουν την πρωτότυπη Medallion chair. Και να την συναρμολογήσουν ξανά χρησιμοποιώντας πολύτιμα μπρούντζινα συνδετικά, ενώ την διακόσμησαν με φύλλα χρυσού.

Pierre Charpin, photo Marion Berrin

Pierre Charpin: Αφαιρετική σιλουέτα υψηλού σχεδίου

Ο Γάλλος visual artist Pierre Charpin αναζητά την καινοτομία, την απλότητα, την φινέτσα, τα απροσδόκητα ζευγαρώματα. Μέσα από αυτά ανακαλύπτει εκ νέου γεωμετρικά σχήματα που χαρακτηρίζουν τα έργα του. Η καρέκλα του Charpin, έχει συλληφθεί ως ένα συμβολικό κομμάτι, που καταλαμβάνει χώρο όπως οι γραμμές ενός καθαρού, μαύρου γραφικού σχεδίου. “Παραπέμπει σε σιλουέτα υψηλής ραπτικής που σκιαγράφησε ο ίδιος ο Monsieur Dior” λέει ο δημιουργός. Το απλό μαύρο και χοντρό περίγραμμα περιλαμβάνει τέσσερα πόδια και την εμβληματική ελλειπτική πλάτη με έναν καθρέφτη για κάθισμα, σε αντίθεση με τη χαλύβδινη κατασκευή. Καλεί τον «οποιονδήποτε, να κοιτάξει τον εαυτό του πριν τον κοιτάξουν οι άλλοι».

Κείμενο της Βασιλικής Σιαντή, Managing Director / Sianti Gallery.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here