Γιατί όταν είμαστε στεναχωρημένοι, το “ρίχνουμε” στο φαγητό;

Σε όλους μας κατά καιρούς έχει συμβεί όταν είμαστε στεναχωρημένοι, θυμωμένοι, απογοητευμένοι, υπό συνθήκες ακόμα και χαρούμενοι να «πέφτουμε με τα μούτρα» στο φαγητό. Πώς εξηγείται όμως αυτή η απρόσμενη ;

Ανάμεσα στο φαγητό και την ψυχολογία μας υπάρχει άρρηκτη σχέση. Η ψυχολογική μας κατάσταση επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη διατροφή μας. Αυτό συμβαίνει διότι έχουμε δυο ειδών πείνας. Η πρώτη είναι η βιολογική πείνα, που αναφέρεται στη φυσιολογική πείνα του κάθε ατόμου και έχει σκοπό την αυτοσυντήρηση και επιβίωση του. Η δεύτερη μορφή πείνας είναι η λεγόμενη συναισθηματική, στην οποία το άτομο όταν βρίσκεται σε συναισθηματική σύγχυση τείνει να τρώει ακατάπαυστα μεγάλες ποσότητες φαγητού (κυρίως γλυκών), ακόμα και όταν φτάνει στο σημείο να μην μπορεί να φάει άλλο.

Σεροτονίνη και τρυπτοφάνη

Η σεροτονίνη είναι ένας ισχυρός νευροδιαβιβαστής, ο οποίος παράγεται στον εγκέφαλο από το απαραίτητο αμινοξύ τρυπτοφάνη.Η τρυπτοφάνη δεν παράγεται στον οργανισμό,αλλά λαμβάνεται από πρωτεϊνούχα τρόφιμα όπως κρέας,ψάρι,όσπρια, γαλακτοκομικά προϊόντα,ξηρούς καρπούς και αυγά.Γιατί όμως είναι τόσο σημαντική η σεροτονίνη για τον οργανισμό μας;

Η σεροτονίνη προκαλεί χαλάρωση,ηρεμία,καλή διάθεση. Μας κάνει αισιόδοξους και χαρούμενους. Επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την όρεξη μας,τον ύπνο,τη διάθεση για σεξ, αλλά και τη θερμοκρασία του σώματος μας.Τα επίπεδα της σεροτονίνης ανεβαίνουν με τη βοήθεια του ήλιου,της άσκησης καθώς και των τροφών που την περιέχουν (ανανάς, μπανάνες, καρύδια). Η σεροτονίνη επίσης ρυθμίζει το θυμό,την επιθετικότητα και την επικοινωνία μας. Η χρόνια έλλειψη της είναι ικανή να οδηγήσει στην εμφάνιση κατάθλιψης,φόβου,διατροφικών διαταραχών και ημικρανιών.

Σύνδρομο Υδατανθράκων

Η σεροτονίνη, λοιπόν, είναι υπεύθυνη για την καλή μας διάθεση.Γι’αυτό η ξαφνική λαιμαργία που μας κάνει να θέλουμε να φάμε γλυκό ή ζυμαρικά ευθύνεται στα χαμηλά επίπεδα της σεροτονίνης μας. Αυτό είναι γνωστό ως το σύνδρομο των υδατανθράκων, καθώς ένα γεύμα αποτελούμενο από υδατάνθρακες προκαλεί έκκριση ινσουλίνης,η οποία βοηθά στη ταχύτερη διείσδυση της τρυπτοφάνης στον εγκέφαλο και προκαλεί καλή διάθεση. Γι’ αυτό άλλωστε και η σοκολάτα εκτός από την καλή της γεύση προκαλεί ευφορία μόλις φάμε έστω και δύο κομμάτια. Συγκεκριμένα, η μαύρη σοκολάτα έχει υψηλή περιεκτικότητα σε τρυπτοφάνη και σεροτονίνη ταυτόχρονα.

Σεροτονίνη και άσκηση

Όσον αφορά την άσκηση,η σεροτονίνη έχει στενή σχέση με τη γλυκόζη του αίματος.Η άσκηση αυξάνει τα επίπεδα της γλυκόζης,η οποία με τη σειρά της αυξάνει τα επίπεδα της σεροτονίνης. Όταν, λοιπόν, ασκούμαστε μπορούμε να παρατηρήσουμε την ευφορία και την καλή διάθεση που αποκτάμε,καθώς αποτελεί τον πιο φυσικό και ασφαλή τρόπος αύξησης της σεροτονίνης και ανακούφισης από την κατάθλιψη. Σημαντικό επίσης είναι πως σε αντίθεση με τα συναισθήματα που μας δημιουργεί το να φάμε μια σοκολάτα,τα οποία διαρκούν για λίγες στιγμές,τα οφέλη της άσκησης διαρκούν για μέρες.

Καλό θα είναι να αγαπήσουμε το σώμα μας και κυρίως τον εαυτό μας. Να περνάμε το χρόνο μας με φίλους κάνοντας πράγματα που αγαπάμε και μας ευχαριστούν, προσπαθώντας να βάλουμε την ισορροπημένη διατροφή και άσκηση στη ζωή μας,κάτι που σίγουρα θα τονώσει την αυτοπεποίθηση μας.

Κείμενο: Anna Stilo

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here