Υπερανάλυση: Βάλε τάξη στις σκέψεις σου

Πόσο θα ήθελες να αδειάσεις το μυαλό σου και να χαλαρώσεις χωρίς να σκέφτεσαι τίποτα. Μα οι σκέψεις είναι ακόμα εκεί και σου αποσπούν την προσοχή. Τα σενάρια διαδέχονται το ένα το άλλο, χωρίς να λογαριάζουν την ανάγκη σου να ξεχαστείς και να ασχοληθείς με αυτά που σου αρέσουν.

Το άγχος έχει έναν μοναδικό τρόπο να εισχωρεί στην καθημερινότητα σου και να την αποσυντονίζει. Ένα ανήσυχο μυαλό παγιδεύεται πολύ εύκολα στην προσπάθεια του να τα ελέγξει όλα. Κυρίως όλα όσα τον κάνουν να νιώθει άβολα ή τον εκθέτουν συναισθηματικά. Υπάρχουν άνθρωποι που τους αρέσει να σκέφτονται. Είναι εκείνοι που έχουν το χαρακτηριστικό της περιέργειας, ίσως και τις φιλομάθειας. Με αυτόν τον τρόπο, προσπαθούν να γνωρίσουν γρήγορα τον κόσμο και να εμπλουτίσουν την κρίση τους. Ακόμα και να αποκτήσουν μεγαλύτερη γνώση πάνω στα προβλήματα τους. Όμως πρόκειται για μία συνήθεια που είναι προορισμένη να αποτύχει ως προς τον αρχικό της σκοπό. Τελικά οι πολλές σκέψεις τείνουν να προκαταβάλουν τα άτομα που τις κάνουν. Και σαν αποτέλεσμα τα προβλήματα να φαίνονται πάντα μεγαλύτερα από ό,τι είναι πραγματικά.

Η υπερανάλυση των γεγονότων είναι μία μολυσματική ασχολία, γιατί είναι ικανή να απορροφήσει όλη την χαρά από την καθημερινότητά σου και από τη ζωή σου. Η προδιάθεση για υπερανάλυση θα σε κάνει να στέκεσαι επικριτικά απέναντι σε αυτά που αναλύεις. Και μερικές φορές να στέκεσαι επικριτικά ακόμα και απέναντι στον ίδιο σου τον ευατό. Θα σε κάνει να ανησυχήσεις, να πανικοβληθείς και τελικά να νιώσεις σύγχυση. Αυτό που σίγουρα όμως θα σε δυσκολέψει περισσότερο, είναι το συναισθηματικό κενό που αφήνει αυτή η εξαντλητική διεργασία. Ο εγκέφαλος σου δεν έχει σκοπό να σταματήσει να υπερ λειτουργεί, προτού κάνεις μία στάση και ασχοληθείς σοβαρά με τα συναισθήματα σου.

Λιγότερη διαπραγμάτευση, περισσότερη δράση

Η υπερβολική σκέψη δεν καταλήγει πουθενά. Στην ουσία αυτός που την εξασκεί συχνά, ψάχνει έναν τρόπο να εκτονωθεί νοητικά. Αναλύοντας όλες τις πλευρές μίας κατάστασης δεν σημαίνει πως τις έχουμε κατανοήσει σωστά. Στην ουσία εστιαζόμαστε περισσότερο στις όποιες εκδοχές της και λιγότερο στον τρόπο που αυτές λειτουργούν. Τις περισσότερες φορές στην προσπάθεια να αποφύγουμε την ουσιαστική δράση, δηλαδή εκείνη που έρχεται σε άμεση επαφή με το βασικό πρόβλημα, μπαίνουμε σε μία κατάσταση ατελείωτης διαπραγμάτευσης. Ψάχνοντας την πιθανή αιτία και την λύση ενός ζητήματος με όχημα την υπερανάλυση, συχνά οδηγούμαστε σε μεγαλύτερο χάος. Ψάχνοντας την πιθανή αιτία και την λύση ενός ζητήματος με όχημα την υπερανάλυση, συχνά οδηγούμαστε σε μεγαλύτερο χάος.

Για να μετριαστούν οι σκέψεις σου, πρέπει να κατανοηθεί ο μηχανισμός με τον οποίο επιλέγεις να σκέφτεσαι, αλλά και ο λόγος της ύπαρξης του. Με άλλα λόγια να γίνει ξεκάθαρο αυτό από το οποίο νιώθεις απειλή και που σε κάνει να ανησυχείς μονίμως για την εξέλιξη του. Πολλές φορές πίσω από την ανάγκη μιας περιπλανώμενης σκέψης που εκφράζεται με την υπερανάλυση υπάρχει ο φόβος της κοινωνικής απόρριψης. Όμως τίποτα δεν είναι τόσο προβλέψιμο και απειλητικό όσο εκείνο που προσπαθούμε να αποφύγουμε με κάθε τρόπο.

Photo: Ajay Karpur / Unsplash

Υπερανάλυση και νοητικοί διάλογοι

Η ζωή είναι γεμάτη προκλήσεις και κάποιες από αυτές σε φέρνουν σε επαφή με δύσκολα συναισθήματα που σου ζητούν να τα αγκαλιάσεις. Οι επίμονοι νοητικοί διάλογοι είναι ένας συνηθισμένος τρόπος αποφυγής δυσάρεστων συναισθημάτων. Κυρίως αν οι γονείς σου συνήθιζαν να υπεραναλύουν τους αρνητικούς λόγους, ίσως να σε ακολουθεί ακόμα μία εσωτερική κριτική φωνή που ψάχνει το σωστό και το λάθος για να μην απογοητεύσεις τους άλλους. Αυτό που είναι χρήσιμο είναι να αναγνωριστούν και να επικυρωθούν αυτά τα συναισθήματα, για να μην σου δημιουργούν άγχος και ένταση. Όσο συμφιλιώνεσαι με αυτά που νιώθεις, τόσο αυξάνεται το θάρρος σου για δράση, ενώ ταυτόχρονα η προδιάθεση για νοητική δράση μειώνεται. Οι σκέψεις δημιουργούν συναισθήματα και τα συναισθήματα συμπεριφορές. Αν οι σκέψεις σου επικεντρώνονται περισσότερο σε αυτό που μπορεί να πάει στραβά, η δράση σου είναι φοβισμένη. Μην ξεχνάς πως συνήθως αντιλαμβάνεσαι αυτό που πιστεύεις. Άρα όσα σκέφτεσαι είναι κυρίως πεποιθήσεις, απόψεις ή κρίσεις.

Βάλε το μυαλό σου σε τάξη

Πολλές φορές η νοητική ακαταστασία, δηλώνει νοητική ακαμψία. Είναι πιο εύκολο να μπεις σε ένα συγκεκριμένο μοτίβο σκέψης, παρά να δεις και άλλες πτυχές της υπόθεσης. Σε κάθε πρόβλημα υπάρχουν πολλές εξηγήσεις, αλλά δεν υπάρχουν πολλές λύσεις. Βεβαιώσου πως κάθε πιθανή εξήγηση οδηγεί τουλάχιστον σε μία ικανοποιητική λύση και ότι δεν αυξάνει ακόμα περισσότερο την ροή των σκέψεων σου.

Πάρε για παράδειγμα ένα δωμάτιο με ασιδέρωτα ρούχα και κάποιον να σκέφτεται πως θα εξοικονομήσει τον χρόνο να τα σιδερώσει όλα. Όσο ψάχνει για την τέλεια λύση, τόσο τα ρούχα θα αυξάνονται. Αν δώσει προτεραιότητα στο άγχος που νιώθει και όχι στο πως ιδανικά θα αντιμετωπίσει το θέμα, ίσως να αποφάσιζε να ασχοληθεί άμεσα με ένα μέρος του προβλήματος του. Αναζητώντας τον καλύτερη τρόπο επίλυσης, τις περισσότερες φορές οδηγείσαι σε δυσκίνητη δράση. Κάνε απλά τα πρώτα βήματα που θα σε χαλαρώσουν και θα απλοποιήσουν τις προσδοκίες σου.

Αντί να ελέγχεις την ζωή σου, έλεγξε το μυαλό σου. Προσπάθησε να μείνεις στο εδώ και τώρα. Η φυσική πραγματικότητα είναι πάντα πιο ευχάριστη, όταν καταφέρνουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τις δυσκολίες.

 Τέσσερα βήματα για να νιώσεις πιο ισχυρή:

-Κλείσε τα μάτια σου, πάρε μερικές βαθιές ανάσες και επικεντρώσου σε αυτά που νιώθεις. Αν αυτό σου φαίνεται δύσκολο, αναφερόμενη στον εαυτό σου, ρώτησε τον: “Πως νιώθω για την κατάσταση που βιώνω;”. Μην βιαστείς να πάρεις απάντηση. Η αναγνώριση των συναισθημάτων σου και η μη αποφυγή τους,  χρειάζεται εξάσκηση.

-Αμέσως μετά ασχολήσου με την λύση. “Τι μπορώ να κάνω για αυτή την δύσκολη κατάσταση;  Ποιος άλλος μπορεί να με βοηθήσει;”

Τώρα φαντάσου ένα καλό αποτέλεσμα που υπερβαίνει τα εμπόδια του μυαλού.

Εφόσον τώρα γνωρίζεις πως σκέφτεσαι και πως αισθάνεσαι, έχεις την δύναμη να αλλάξεις τον τρόπο σκέψεις σου, επιτρέποντας στον εαυτό σου μία νέα εμπειρία. Ο εγκέφαλος είναι ένα όργανο που μαθαίνει. Έχει σχεδιαστεί για να αλλάζει και για να διαμορφώνεται από τις εμπειρίες μας.

Η ειρήνη του μυαλού σου βρίσκεται στην σύνδεση με τον κόσμο μέσα σου. Η συνειδητοποίηση των συναισθημάτων σου είναι αυτή που θα σου προσφέρει την ανακούφιση, την γαλήνη και την ασφάλεια που αναζητάς μέσα από την υπερανάλυση.

Φωτογραφίες: Cottonbro via Pexels και Ajay Karpur via Unsplash

Κείμενο της συμβούλου Επίτευξης Στόχων, Certified Personal Life Coach, Σταυρούλας Χριστοπούλου

flyforyou.gr , info@flyforyou.gr

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here